Понеділок, 20.11.2017, 05:08
Вітаю Вас Гість | RSS

Зарічанський навчально-виховний комплекс

Каталог файлів

Головна » Файли » Виховні години

Виховний захід
11.04.2014, 20:19

Тема:  «Пожежна безпека. Правила поводження під час пожежі»

Мета  виховного заходу: поглибити знання учнів про правила пожежної безпеки; розглянути умови виникнення пожеж; сформувати вміння і навички дотримання правил пожежної безпеки; сформувати вміння невідкладних дій під час пожежі; навчити учнів запобігати пожежі й за потреби викликати пожежну машину; навчити учнів надавати першу допомогу потерпілому під час пожежі; скласти алгоритм поводження під час пожежі.

Обладнання і матеріали:таблиці, схеми, плакати, дитячі малюнки, що дозволяють демонструвати правила пожежної безпеки.

Хід заходу

І. Організаційний етап.                

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.


Учитель. У мене на столі лежать такі предмети (демонструє): кип’ятильник, запальничка, свічка, сірники. Як ви думаєте, чому вони небезпечні? З чим асоціюються звуки сирени, пожежної машини і вона сама? Той, хто хоча б один раз бачив пожежу, знає, яке це страшне лихо. Вона не лише знищує матеріальні цінності, але й часом забирає найдорожче – людські життя. «Сірники – не іграшки», «Ігри з вогнем – небезпека ». часом ми забуваємо, що заборонне, й, тим більш, різнобарвні запальнички, коробки сірників з барвистими етикетками викликають у дітей інтерес. Вогонь спричиняє пожежі, але він може бути не лише шкідливим і небезпечним, а й корисним.

Діти об’єднані в групи. Учитель представляє групи учнів.

У нашому житті вогонь має такі грані:

Група 1 – «Вогонь – друг» ;

Група 2 – «Вогонь – символ»;

Група 3 – «Вогонь – ворог»;

Група 4 – «Боротьба з вогнем, боротьба за життя».         (Один учень у ролі пожежника, другий у ролі лікаря)

Учитель. Що ж це за грані вогню? У житті кожна грань має своє важливе значення. Слово надається групі «Вогонь – друг ».

Оволодіння цією найпотужнішою стихійною силою природи дало людині можливість забезпечити себе світлом і теплом. Вогонь допоміг їй розселитися по Землі, подолати несприятливі для життя кліматичні умови, що панували в окремих областях земної кулі. Завдяки вогню все більше зменшувалася залежність людини від природи. Без вогню неможливе життя на Землі. Воно потрібне всюди: у будинках і в школах, на заводах і фабриках, на фермах і в сільськогосподарському виробництві. Вогонь плавить руду, допомагаючи людині одержати метал (демонструється фотографія доменної печі). Робота двигунів внутрішнього згоряння, польоти реактивних лайнерів і космічних кораблів стали можливі завдяки освоєнню і вмілому застосуванню потужної сили вогню.

Учитель. А що являє собою вогонь – символ? Слово надається групі «Вогонь – символ».

З оголеними головами люди дивляться на Вічний вогонь біля пам’ятників героям, що беззавітно боролися за Батьківщину (демонстрація зображення Вічного вогню). Вогонь, запалений від променів Сонця в далекій Олімпії, несуть у смолоскиповій естафеті бігуни, велосипедисти, веслярі, яхтсмени, гімнасти, віддаючи дань шляхетним традиціям Античного світу.

Учитель. Але чи залишиться вогонь другом і символом, якщо людина неправильно з ним поводитиметься? Трапляється, що вогонь із вірного друга перетворюється на нещадного ворога, який за лічені хвилини знищує те, що створювалося довгими роками завзятої праці. Слово надається групі «Вогонь – ворог».

Вогонь – ворог… Він залишив свої сліди в історії всіх епох і народів. Тисячі міст і сіл зникли в гігантських язиках полум’я. Безцінні твори, створені розумом і талановитими руками попередніх поколінь, перетворилися на порох. Вогонь згубив мільйони людських життів. За своїми трагічними наслідками пожежі не поступалися епідеміям, посухам та іншим лихам. Вогонь – супутник війн. Його використовували тирани для досягнення своїх честолюбних цілей, інквізитори, які відправляли на багаття єретиків, хрестоносці, що поневолили народи.

Учитель. Вогонь – друг, вогонь – ворог… Якою гранню він обернеться, залежить від людини. Коли до великого Ейнштейна якось звернулися з питанням, чи небезпечна атомна енергія для людства, він відповів: «Не більше, ніж коробка сірників, справа лише в тому, у чиїх руках вона перебуватиме!»

Вогонь – ворог, якщо до нього ставитися недбало. Пожежа може виникнути всюди, де вогонь знайде хоча б найменшу лазівку. Це й не вимкнені

вчасно електрична праска або чайник, недбало кинутий недопалок, непогашений сірник, непогашене багаття, дефект електропроводки, несправність печі або димоходу, порушення правил зварювальних робіт тощо.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

- Бесіда

  • Згадайте, що таке пожежа.
  • Що може спричинити пожежу?

- Гра

Перед вами на дошці написані слова, що означають предмети або речовини: папір, цвях, вата, пісок, гілка, вода, газ, бензин, глина, шина, петарда, електрична гірлянда.

  • Що може викликати вогонь і горіти?
  • Що може згасити вогонь?

- Обговорення проблемного питання

  • Як народилося прислів’я: «Немає диму без вогню»?(причина – вогонь, наслідок – дим, не буде диму, поки не буде вогню)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Якщо з’явився вогонь і дим, це може бути пожежа. Пожежа – небезпечний ворог. Він завжди виникає раптово. Під час пожежі вогонь поширюється дуже швидко, і ми не можемо контролювати його. При цьому ушкоджуються значні частини будинків, багато людей можуть отримати опіки. Крім того, під час пожежі утворюється велика кількість диму, що може спричинити отруєння чадним газом. Боротися з пожежами завжди дуже складно. Необхідні зусилля кількох пожежних команд, машин. Тому і говорять, що пожежі легше запобігти, ніж загасити. Тим більше, що не допустити пожежі здатна навіть маленька дитина.

1.Умови виникнення пожеж

Обговорення проблемного питання.

Для горіння необхідна наявність трьох факторів. Що це за фактори? Що таке трикутник вогню?

Для виникнення пожежі необхідні певні умови – фактори. Учитель складає на дошці схему. Учень виходить до дошки і заповнює цю схему.

Овал: Кисень
Перешкодити його доступ


 

 

                                       

 

Без наявності одного з цих факторів пожежа не виникне. Як ви вже знаєте,для того, щоб загасити вогонь, необхідно ліквідувати одну з цих умов виникнення горіння:

1. Знизити температуру речовини, що горить. Як?( Остудити її з допомогою води)        

2. Перешкодити доступу кисню. Як? (Залити джерело вогню піною з вогнегасника або накинути на ділянку, що палає, ковдру)

Діти заповнюють схему в зошиті                            

 Ми з’ясували, за яких умов може виникнути пожежа. Пожежа – це небезпечно!

2. Пожежна небезпека. Обговорення проблемного питання.

Як ви розумієте вислів «пожежна небезпека»?

Пожежна небезпека – це можливість виникнення або розвитку пожежі в будь-якій речовині, процесі, стані(запис у зошит).

Чим пожежі небезпечні для людей?

Коли людина перебуває в зоні пожежі, то може потрапити під вплив небезпечних факторів(учень заповнює схему на дошці з допомогою учнів та вчителя).

Небезпечні фактори пожежі

 
   

Коментарі схеми учнями з допомогою учителя:

  1. Токсичні продукти згоряння. Квартири і офіси оздоблюються значною кількістю синтетичних матеріалів, внаслідок горіння яких утворюється найсильніша отрута – синильна  кислота, чадний газ, сірчаний газ, вдихання яких смертельне.
  2. Вогонь – це надзвичайно небезпечний фактор пожежі. Під час пожежі температура полум’я може досягати 1200-1400 0С. У людей, які перебувають у зоні теплового випромінювання полум’я, можуть виникнути опіки і сильні больові відчуття.
  3. Дим. Це велика кількість найдрібніших часточок незгорілих речовин, які перебувають у повітрі. Він спричиняє швидке подразнення органів дихання і слизових оболонок. Крім того, у задимлених приміщеннях видимість становить 2-2,5м.
  4. Нестача кисню зумовлена тим, що в процесі горіння в приміщенні вміст кисню знижується до 14% (за норми 21%). При цьому погіршується координація рухів, з’являється слабкість, запаморочення, загальмовується свідомість.
  5. Вибухи, витікання небезпечних речовин можуть статися в результаті розгерметизації ємкостей і трубопроводів з небезпечними рідинами і газами або їх нагрівання під час пожежі.
  6. Руйнування будівельних конструкцій відбувається внаслідок втрати їх міцності під впливом температури і вибухів.
  7. Паніка. При цьому люди втрачають розважливість, їхні дії стають неконтрольованими. Паніка – дуже небезпечне явище, здатне призвести до загибелі людей.

3.Основні причини пожеж. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Чому ж виникають пожежі?

  1. Несправність або неправильна експлуатація електричних приладів, газових приладів.
  2. Вмикання в одну розетку кількох побутових приладів великої потужності.
  3. Розігрівання фарб, лаків на відкритому вогні.
  4. Сушіння речей над газовою плитою.
  5. Користування саморобними електрогірляндами для ялинки, запалювання бенгальських вогнів поблизу хвої.
  6. Використання легкозаймистих маскарадних костюмів з паперу, марлі, вати.
  7. Несправна або залишена без догляду побутова електротехніка.
  8. Необережне поводження з вогнем(паління у ліжку, відкритий вогонь).
  9. Ігри дітей із сірниками, запальничками, вогнем.
  10.  Удари блискавки.
  11.  Несправність електропроводки.
  12.  Захаращення горищ, підсобних приміщень, сходових майданчиків, підвалів.
  13.  Зберігання на балконах, у гаражах пально-мастильних матеріалів і легкозаймистих речовин.
  14.  Розпилення різних речовин, балончиків поблизу відкритого вогню (лаки, фарби, дезодоранти тощо).
  15.  Викидання з вікон недопалків.
  16.  Неправильне використання піротехніки.

Для ілюстрації сказаного я наведу вам приклади  пожеж, що сталися в в Корсунь-Шевченківському районі за кілька останніх років. Основні причини цих пожеж – підпали, несправне устаткування, порушення правил експлуатації, необережне поводження з вогнем, дитячі пустощі з вогнем.

4.  Правила протипожежної безпеки.

Їх необхідно дотримуватися всім – і дітям, і дорослим. Кожна група отримує завдання –  робота В ГРУПАХ .

Група 1 «Вогонь - друг» 

Як запобігти пожежонебезпечній ситуації під час користування газовими приладами?

Група 2. «Вогонь – символ »

Як запобігти пожежонебезпечній ситуації під час користування електроприладами?

Група 3. «Вогонь – ворог »

Як запобігти пожежонебезпечній ситуації у квартирі багатоповерхового будинку?

Група 4. «Боротьба з вогнем – боротьба за життя»

Які існують правила виклику пожежної команди?

На завдання дається три хвилини, після чого кожна група відповідає на поставлені перед нею запитання. Вислухавши відповіді учнів, учитель доповнює сказане дітьми. Як викликати пожежну машину? Які існують правила виклику пожежної команди? Для правильного гасіння пожеж необхідно, щоб хтось повідомив про пожежу, і пожежна машина якнайшвидше дісталася місця пожежі. Для цього потрібно знати, що говорити черговому пожежної частини, який приймає виклик.

  1. Зателефонувати за номером 101.
  2. Викликаючи пожежних, необхідно чітко відповідати на питання диспетчера. Повідомити: повну адресу, номер свого телефону, прізвище, ім’я, по батькові, скільки поверхів у будинку, на якому поверсі ваша квартира, як під’їхати до будинку та інше.
  3. Не потрібно дивуватися безлічі питань: пожежна команда вже виїжджає, диспетчер з’ясовує докладний стан, і трохи пізніше по рації передасть ці відомості пожежній команді, яка перебуває вже в дорозі до вашого будинку.

Учитель. Отже, ми познайомилися з правилами поведінки під час пожежі і навчилися викликати пожежну команду. Крім цих простих правил існують ще правила протипожежної безпеки, що зменшують шкоду, якої завдає пожежа. Усі місця, де збирається велика кількість людей, мають бути обладнані:

·  Пожежною сигналізацією, щоб швидше повідомити про пожежу;

·  Вогнегасниками, піском, водою, іншими підручними засобами пожежогасіння;

·  Запасними виходами з позначенням шляху до них(шлях евакуації), щоб людям легше було залишити будинок.

Всі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі (демонструється схема).

Учитель. До нас на урок прийшов пожежний, який хоче розповісти нам, які існують способи гасіння пожеж, які є вогнегасники, як користуватися вогнегасником. Слово надається представникові протипожежної команди.

 Пожежний (демонструє зображення вогнегасників і справжній вогнегасник, що знаходиться в кабінеті). Як гасять пожежу? Якщо пожежа невелика і є засоби для її гасіння, можна починати гасити. Для цього використовуються вогнегасники різних видів, вода, пісок, підручні засоби. Основне правило під час гасіння пожежі – дотримання безпеки. Невелику пожежу можна загасити, накривши місце горіння щільною тканиною – старим пальто, ковдрою, а також закидати вогонь піском. Часто пожежу гасять водою, заливаючи місце горіння. Однак, слід пам’ятати, що не все можна гасити водою. У разі спроби залити водою електроприлади, можливе ураження електричним струмом . потрібно обов’язково вимкнути електроприлади, перш ніж гасити їх. Найбільш зручними для гасіння пожеж є вогнегасники. Вони бувають кількох типів залежно від причини пожежі:

  • Водяний вогнегасник (для гасіння меблів, білизни, штор);
  • Вуглекислотний (для гасіння електропроводки);
  • Порошковий (для гасіння каструль, що зайнялися);
  • Пінний (для гасіння твердих речовин і легкозаймистих рідин).

 

Будь-який вогнегасник має механізм для включення. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після запуску цих механізмів необхідно спрямовувати струмінь на вогонь. Слід обов’язково пам’ятати, що будь-який вогнегасник слід тримати не горизонтально, а вертикально. У разі пожежі, діти, слід діяти швидко. Спочатку рятують людей. Необхідно правильно використати засоби для гасіння пожеж.

Учитель. Дуже часто під час сильних пожеж люди отримують опіки і отруєння димом. Як необхідно правильно надати постраждалій людині допомогу? До нас у гості прийшла медсестра, яка поділиться з нами своїми знаннями. Слово надається медсестрі Галині Володимирівні.

Медсестра. Часто під час пожеж на людині спалахує одяг, волосся. Людина від переляку починає бігти. Необхідно зупинити потерпілого, повалити його на землю. Якщо під руками немає води, потрібно накинути на потерпілого цупку тканину,( ковдру або пальто). Тільки-но вогонь згасне, відразу ж зніміть його, щоб гарячий матеріал не був довго притиснутий до потерпілого. Не можна кутати потерпілого у тканину з головою. Гази, що виділяються під час горіння, можуть спричинити серйозні ушкодження дихальних шляхів. Не можна зривати одяг з обпеченого тіла, його потрібно акуратно розрізати ножицями й зняти те, що знімається. На опік до приїзду лікаря необхідно накласти суху чисту пов’язку. Якщо людина у свідомості, можна дати їй знеболювальне – анальгін, тощо. Уражену ділянку тіла необхідно промити струменем холодної води. Ніколи не обробляйте опіки вершковим маслом чи рослинною олією, лосьйоном чи кремом. Іноді внаслідок опіків з’являються пухирі. Не можна проколювати їх, щоб у рану не потрапили мікроби. Часто людина, надихавшись димом, через отруєння непритомніє. Потерпілого потрібно негайно винести на свіже повітря. Іноді людина одержує поранення, з яких витікає кров. Зупинити невелику кровотечу можна з допомогою щільної стерильної пов’язки. Обов’язково слід викликати «швидку допомогу» за телефоном 103 або лікаря.

V.  Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів.

Практична робота:  використання засобів пожежогасіння.

Мета: навчитися використовувати засоби пожежогасіння і підручні засоби від диму і вогню.

Хід роботи

Робота в групах

Кожна група повинна скласти план, за яким вона діятиме в запропонованих ситуаціях.

Група 1. Дванадцятирічна дівчинка та її трирічна сестра дивилися телевізор (дорослих вдома не було). Раптом з телевізора повалив дим. Діти живуть на другому поверсі п’ятиповерхового будинку.

Група 2. Діти грали із сірниками і підпалили килим. Він почав жевріти  й задимив кімнату. Потай від дорослих діти відчинили вікна для провітрювання, але килим спалахнув і почалася пожежа.

Група 3. Діти потай від дорослих розпалили у саду багаття під час сильного вітру.

Група 4. Людина живе у готелі на восьмому поверсі. Вночі вона прокинулася від запаху диму.

VІ.  Підсумок виховного заходу.

  1. Перелічіть небезпечні фактори пожежі?
  2. Чи всі пожежі можна гасити водою?
  3. Назвіть правила поведінки під час пожежі?
  4. Як уникнути пожежі?
Категорія: Виховні години | Додав: Mila
Переглядів: 1211 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz